Gezond leven

De manier waarop je leeft, eet en beweegt, heeft invloed op de ontwikkeling van je baby. Het is dus belangrijk hierop te letten.

Foliumzuur
Aan vrouwen die zwanger willen worden wordt geadviseerd om foliumzuur te gebruiken tot zij tien weken zwanger zijn. Dit vermindert de kans op een baby met een open ruggetje.
lees verder

 Dagelijks 1 tablet van 0,4 mg is voldoende. De foliumzuurtabletten zijn zonder recept verkrijgbaar bij de drogist of apotheek.  Het duurt ongeveer 4 weken voordat er extra foliumzuur in je lichaam opgenomen is. Start daarom al met het slikken van foliumzuur op het moment dat je een kinderwens hebt. Ben je onverwacht of sneller dan verwacht zwanger? Begin dan zo snel mogelijk met het slikken van foliumzuur.

Voeding
Om niet te veel aan te komen in de zwangerschap en je kind een gezonde start te bieden is het belangrijk om vers, gezond en gevarieerd te eten. De schijf van vijf kan je hierbij helpen. Sommige dingen kun je beter niet eten in de zwangerschap.
lees verder

Toxoplasmose
In (half)rauw vlees en in ongewassen groenten en fruit komt soms een parasiet voor die toxoplasmose kan veroorzaken. Toxoplasmose is een infectieziekte. Als je eerder toxoplasmose hebt gehad, ben je tegen deze ziekte beschermd. Besmetting tijdens de zwangerschap kan gevolgen hebben voor het kind. Was groenten en fruit goed als je deze rauw eet, ook als deze voorverpakt zijn.

Bij het verschonen van de kattenbak en het werken in de tuin is het belangrijk handschoenen te dragen. In uitwerpselen van (vooral jonge) katten komt een parasiet voor die toxoplasmose kan veroorzaken. Overigens hebben mensen die al een tijdje een kat hebben meestal reeds beschermende antistoffen tegen toxoplasmose in hun bloed.

Listeria
Zachte kazen die van rauwe melk zijn gemaakt, zoals het type brie, camembert en roquefort, kunnen Listeria bevatten. Listeria is een bacterie. Gezonde volwassenen worden hier zelden ziek van, maar een ongeboren baby is er wel gevoelig voor. Als de kaas van rauwe, niet-gepasteuriseerde melk is gemaakt, staat er meestal op de verpakking “au lait cru”. Rauwe melk van elders moet je voor gebruik koken. Ook kan Listeria groeien in andere rauwe producten zoals rauwe groente, kip, vis en vlees die lang in de koelkast bewaard worden. Bewaar deze producten dus zo kort mogelijk en koop ze liever vers. Listeria is niet bestand tegen verhitting door koken of bakken.

Vitamine A
In lever zit veel vitamine A. Teveel vitamine A kan schadelijke gevolgen hebben voor het ongeboren kind. Eet daarom liever geen lever tijdens de zwangerschap en niet meer dan eenmaal per dag een leverproduct zoals leverworst, leverpastei, hausmacher of berliner. Indien je gebruik wilt maken van vitaminepreparaten, (wat overigens bij een gevarieerd voedingspatroon niet nodig is) neem dan een preparaat dat speciaal voor zwangeren bedoeld is.

Alcohol
Alcohol kan in kleine hoeveelheden al schadelijk zijn voor je ongeboren baby en zelfs leiden tot het Foetaal Alcohol Syndroom. Ook heb je meer kans op een miskraam als je alcohol drinkt tijdens je zwangerschap. Dus wil je zwanger worden, ben je zwanger of geef je borstvoeding? Drink dan gewoon geen alcohol.

Roken
Roken  tijdens de zwangerschap is schadelijk voor de baby. Zelf roken, maar ook aanwezig zijn in een rokerige omgeving beïnvloedt de zwangerschap nadelig.
lees verder

In sigaretten zitten schadelijke stoffen, zoals nicotine en koolmonoxide. Die stoffen zorgen voor een verminderde doorbloeding van de placenta (moederkoek) en daardoor voor verminderde zuurstoftoevoer naar je baby. De stoffen gaan ook door de placenta heen naar de baby waardoor voedingsstoffen en zuurstof minder bij de baby komen. Hierdoor groeit hij minder goed.

Roken of meeroken kan de oorzaak zijn van:

  • Een miskraam of vroeggeboorte (voor de 37 weken zwangerschap)
  • een (te) laag geboortegewicht en vroeggeboorte
  • zuurstofgebrek en hierdoor problemen in de groei en ontwikkeling van je baby
  • Meer verkoudheden, oorinfecties of longproblemen, zoals astma bij je kind
  • geboren worden met een verslaving aan nicotine waardoor de baby onrustig en huilerig is
  • een 2x hogere kans op wiegendood

Stoppen met roken vermindert de risico’s meteen! Dus stop met roken en vermijd rokerige ruimten zoveel mogelijk. Lukt het je niet alleen? Vraag ons om ondersteuning. 

Drugs
Gebruik van harddrugs (amfetaminen, XTC, heroïne en cocaïne) en softdrugs (hasj en wiet) worden in de zwangerschap sterk afgeraden.
lees verder

Bij gebruik van drugs is de kans op een miskraam, vroeggeboorte, een aangeboren afwijking of het risico op overlijden tijdens de zwangerschap of kort na de geboorte verhoogd. Bij verschillende soorten drugs raakt je kind ook verslaafd en moet het na de geboorte op de couveuseafdeling afkicken.

Gebruik je drugs of heb je tijdens het begin van de zwangerschap drugs gebruikt? Praat er met ons over en wees niet bang te vertellen wat en hoeveel je gebruikt hebt. Samen kunnen we kijken welke oplossingen mogelijk zijn, om alsnog de beste zorg voor jou en je kindje te bieden. 

Medicijnen
Tijdens de zwangerschap moet je zorgvuldig zijn met het gebruik van medicijnen. Sommige stoffen hebben namelijk al vroeg in de zwangerschap invloed op de ontwikkeling van de baby. Vertel ons welke medicijnen je gebruikt. Het is ook nuttig om je huisarts en apotheek te zeggen dat je zwanger bent, zodat gekeken kan worden welke medicijnen je wel en niet mag (door) gebruiken.

Bewegen
Het is goed om minimaal een half uur per dag te bewegen als je zwanger bent. Sportte je al en ben je zwanger, dan kun je gewoon blijven sporten. Maar houd het wel veilig; luister naar je lichaam en breng je begeleider op de hoogte (als je deze hebt).
lees verder

Als je merkt dat het klachten geeft of als je er doodmoe van wordt, doe het dan rustiger aan of stop ermee. Probeer ook liever niet meer inspanning te leveren dan vóór de zwangerschap. Zwemmen, fietsen en fitness zijn sporten die je heel goed tot het einde van de zwangerschap kunt doen. Sporten waarbij je risico loopt om iets tegen je buik aan te krijgen, of sporten waarbij je gemakkelijk met andere mensen botst of kunt vallen, zijn minder verstandig. Denk hierbij aan sporten als hockey, volleybal, skiën en voetbal. Tijdens de zwangerschap wordt afgeraden je rechte buikspieren te trainen, de schuine buikspieren trainen kan daarentegen geen kwaad. Begin je met sporten/bewegen, of wil je iets gaan doen met een focus op zwangerschap/bevallen? kijk welke zwangerschapscursussen er zijn in deze regio.

Seksualiteit
Bij een normaal verlopende zwangerschap zijn er geen geboden of verboden ten aanzien van seks.
lees verder


De beleving van seksualiteit tijdens de zwangerschap wisselt van vrouw tot vrouw. Sommige vrouwen voelen zich juist extra aantrekkelijk en hebben meer zin in vrijen dan gebruikelijk; anderen ervaren het tegenovergestelde. Klachten als moeheid of misselijkheid staan soms zin in seks in de weg. Pijnlijke gespannen borsten kunnen bij seksuele opwinding nog pijnlijker worden. Er kan meer behoefte aan intimiteit en aanraking bestaan dan aan geslachtsgemeenschap

Seks kan geen miskraam of beschadiging van het kind veroorzaken. Je baby zit volledig beschermd in jouw buik, dus van een ‘indringer’ heeft hij geen last. Hij wiebelt alleen maar heen en weer. Je baby merkt het wel als jij klaarkomt, het ritmisch samentrekken van de baarmoeder kan een reactie uitlokken. Masturbatie kan ook geen enkel kwaad. Het kan juist voor ontspanning zorgen.

Ondervind je toch problemen of heb je vragen over seksualiteit? Dan kun je dit altijd met ons bespreken. Wij houden hier ook rekening mee bij lichamelijk onderzoek of bij de bevalling. Dit geldt ook voor eerdere vervelende seksuele ervaringen of moeite hebben met een inwendig onderzoek.  

Emoties en zwangerschap
Zwangerschap gaat vaak gepaard met veel verschillende, soms wisselende of tegenstrijdige gevoelens. Je kunt sneller van slag zijn. De ene keer ben je heel blij, dan kun je weer verdrietig of somber zijn. Dit kan komen door alle veranderingen in je leven maar ook door de hormonen. Wisselende stemmingen zijn normaal. Niet alleen voor jou, ook voor je partner. Als de negatieve emoties overheersen, is het belangrijk dat je dit bespreekbaar maakt met ons.  Lees hier meer over psyschische problemen in de zwangerschap.

Werken en zwangerschap
Denk je erover na om kinderen te krijgen of ben je zwanger? Dan is het belangrijk om ook goed na te denken over de risico’s op je werk en de werkomstandigheden.  Als er op je werk risico’s zijn, dan is het nodig om beschermende maatregelen te nemen. Ga hierover in gesprek met je bedrijfsarts. Heb je geen bedrijfsarts op je werk? Praat er dan over met je huisarts,  met ons,  of met je leidinggevende. Daarnaast heb je als je zwangere vaak recht op aangepaste werktijden en moet je bepaalde zaken regelen, zoals je zwangerschapsverlof.

Stress op de werkvloer
Bij stress heb je het gevoel onder grote druk te staan. Niet alle stress is ongezond. Bij gezonde stress heb je genoeg tijd om bij te komen. Bij ongezonde stress heb je te veel spanning en te weinig tijd om te herstellen.
lees verder

Op het werk kun je ongezonde stress krijgen je te veel werk moet doen in te weinig tijd. En als je het werk niet op een andere manier kunt regelen. Stress tijdens het werk kan ook ontstaan door agressie en geweld, pesten of seksuele intimidatie. Ongezonde stress kan een nadelig effect hebben op de zwangerschap en de baby.  Ga hierover in gesprek met je bedrijfsarts. Heb je geen bedrijfsarts op je werk? Praat er dan over met je huisarts,  met ons,  of met je leidinggevende om te kijken op welke manier je werk aangepast zou kunnen worden.