Pijn tijdens de bevalling

Hoe voelen weeën? Een veel gestelde vraag, met zo veel antwoorden!
Weeën voelen voor elke vrouw anders. De een ervaart het als pijn, de ander als een krampend gevoel, weer een ander ervaart het als druk. De plek waar je het voelt kan ook verschillen, van buik, rug, benen of een combinatie. Bekijk het filmpje, hoe ga je om met pijn? en lees de folder.

Pijnbehandeling uit eigen kracht
Je lichaam reageert meteen op bevallingspijn door zelf pijnstillers aan te maken. Dat zijn de zogeheten endorfines. De endorfines zorgen ervoor dat je minder pijn voelt. Angst of spanning belemmert de aanmaak van endorfines. Daarom is het belangrijk zo ontspannen en comfortabel mogelijk te zijn tijdens je bevalling.  lees verder

Hoe je met weeën omgaat is per persoon verschillend. Wat de één prettig vindt, kan een ander als onprettig ervaren. Het blijft dus zoeken naar wat een prettige manier is om de weeën op te vangen .
Juist door verschillende houdingen aan te nemen, gebruik te maken van warm water, in bad te bevallen, massage, een TENS apparaat, geur, coaching en steun of andere methoden die jou helpen te ontspannen, maken het opvangen van de weeën vaak makkelijker. Een goede voorbereiding en een geboorteplan kan hierbij helpen.

Pijnbehandeling met medicijnen
Soms loopt een bevalling anders en/of langer dan verwacht, pijnstilling kan dan nodig zijn. Het kan ook zijn dat je al voor de bevalling een weloverwogen keuze hebt gemaakt dit graag te willen. Het is goed voorafgaand aan de bevalling jezelf te informeren over alle soorten pijnbestrijding. lees verder

Er zijn verschillende mogelijkheden voor pijnbestrijding, de bekendste hiervan en tevens de twee mogelijkheden in Ziekenhuis Gelderse Vallei en Rijnstate zijn de ruggenprik (epiduraal) en morfinepompje (remifentanil). Lees goed wat de voordelen, nadelen en de risico’s voor jou en de baby zijn. Medicijnen kunnen bijwerkingen hebben en daarom moeten je hartslag, bloeddruk en ademhaling steeds worden gecontroleerd. Ook de hartslag van de baby moet goed in de gaten gehouden worden. De apparatuur daarvoor is alleen in het ziekenhuis beschikbaar. Wanneer je gebruik wilt maken van pijnstilling, zal de zorg overgedragen worden aan het ziekenhuis.